اهداف واحد ارتباط خانواده و دانشگاه:
· ارتباط سازنده با اعضاي خانواده
· فراهم كردن شرايط مناسب براي تحصيل و تهذيب
· آگاهي و شناخت از شرايط جديد و نقشهاي جديد
· شيوههاي برخورد مناسب با مسائل و مشكلات خاص دوران جواني و دانشجويي
· رفع تعارضات كه ناشي از تفاوت محيط تحصيلي است
· كمك به افزايش همدلي والدين
· ايجاد تغيير در نگرش والدين دانشجويان و افزايش ميزان آگاهي در مورد نقش جديد فرزندان
· بهرهگيري از مشاركت فكري اولياء در تصميمگيريهاي مرتبط در راستاي تدارك برنامههاي حساب شده حمايتي
· ارتباط گرم با والدين و انتقال اطلاعات به والدين در جهت كمك بهتر
· پيوند ميان خانه و دانشگاه
· ارتباط مطبوعاتي با اولياء (از طريق نشريه و ...) مخابره از وضعيت عمومي دانشگاه
· آشنايي والدين با امكانات موجود دانشگاه و خوابگاه و بخشهاي اداري و آموزشي و مقررات آموزشي دانشگاه
· مشاركت بر اساس تخصص اولياء
· نياز سنجي از والدين، بنابر اصل دوطرفه و دوسويه بودن ارتباط
هدف اصلي تشكيل دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه: بالا بردن سطح ارتباط بين دانشگاه و خانواده و دانشجويان و افزايش پشتيباني والدين از دانشجويان به منظور سازگاري بهتر آنان با شرايط تحصيل در دانشگاه، زندگي در خوابگاههاي دانشجويي و پيشگيري از آسيبهاي رواني – اجتماعي است.
اهداف فرعي اين دفتر عبارت است از:
1- ايجاد ارتباط و شناخت متقابل ميان دانشگاه، دانشجويان و اولياي آنان.
2- آشناسازي والدين با وظايفشان در برههاي جديد و حساس از زندگي فرزندانشان.
3- كمك به افزايش همدلي فردي والدين با فرزندانشان.
4- بررسي وضعيت پيشرفت تحصيلي و سلامت جسمي و رواني دانشجويان در طول تحصيل.
5- بهرهگيري از آراء و انديشه تمامي اولياء فرهيخته در عرصه علم و فرهنگ و اتخاذ تصميمات مناسب در دانشگاه
6- ايجاد فضاي روحاني ومعنوي در دانشگاه از طريق بهبود كيفيت ارتباط با دانشجويان
7- ايجاد كانال ارتباطي دانشگاه با والدين به منظور اطلاع رساني بحرانها، شرايط اضطراري و استرسهاي زندگي دانشجوئي براي پيشگيري.
8- برگزاري جلسات گروهي هم انديشي با والدين دانشجويان با هدف بهره گيري از آراء و انديشه هاي والدين در عرصه هاي مختلف علمي ، فرهنگي و اجتماعي و همچنين كمك به دانشجويان خوابگاهي از قبيل شاداب سازي محيط خوابگاه و بالا بردن سطح سازگاري آنان با محيط، 2- كمك در تهيه نشريه پيام آشنا ( دانشجو و والدين )، 3- ازدواج جوانان ( شناسايي و برطرف كردن موانعي كه در ازدواج جوانان وجود دارد )، 4- اردوهاي فرهنگي و اجتماعي (شرايطي فراهم شود كه والدين با دانشجويان به اردو بروند )
9- پاسخگويي به سوالات روانشناختي و يا آموزشي و ديگر مسائل به صوت حضوري و تلفني با هدف برطرف كردن سوالاتي كه در ذهن والدين دانشجويان وجود دارد
همچنين از اهداف ديگر اين دفتر مي توان به ايجاد و تحكيم پيوندهاي عاطفي، اخلاقي و انساني بين اوليا و دانشجويان و مسئولين و مشاورين دانشگاه اشاره كرد .
آگاه كردن اولياي دانشجويان به مسايل خاص اين دوره از زندگي جوانان و مشاوره با آنان در هماهنگ كردن روشهاي برخوردي با جوان در محيط خانه و دانشگاه از ديگر اهداف اين طرح است.
برقراري ارتباط موثر والدين با دانشگاه در طول مدت تحصيل جوان مي تواند بسيار ثمر بخش باشد.
نظر به نقش و اهميت دورههاي آموزش خانواده، ويژه اوليا در ارتقاء سطح آگاهيهاي آنان، كاهش آسيبهاي اجتماعي، توسعه فرهنگي، بهينه شدن فضاي تربيتي خانوادهها و ايجاد تعامل بيش از پيش اولياء و دانشگاه ، واحد ارتباط با اولياء مركز مشاوره دانشگاه آمادگي خود را در زمينه ارائه خدمات گوناگون مشاوره اي اعلام مي دارد .
اساساً پذيرش در دانشگاه بهعنوان يك تغيير مهم در زندگي است كه سبب جدايي از والدين، دوستان و آشنايان ميشود و دانشجو بايستي خود را با موقعيت تحصيلي، اجتماعي و جغرافيايي جديد سازگار كند، روابط تازهاي را با همسالان دانشگاهي ايجاد نمايد و به طور كلي مسئوليت بيشتري را در زندگي روزمره بپذيرد.
به نظر ميرسد برقراري ارتباط با خانوادههاي دانشجويان و اطلاع رساني به آنها در ابعاد تحصيلي، اجتماعي، فرهنگي و درماني ميتواند ضمن كاهش فشار رواني به سازگاري بهينه دانشجويان با شرايط جديد كمك كند.
محيط دانشگاه بهعنوان يك محيط كاملاً متفاوت با محيط مدرسه گاه دانشجويان را با موقعيتهاي جديد و ناآشنا و حتي با تعارضاتي روبرو ميكند. مخصوصاً دانشجوياني كه پس از قبولي در دانشگاه از محيط زندگي دور ميشوند و وارد محيط جديد دانشگاه ميشوند، عليرغم پشت سر گذاشتن موفقيت در كنكور و رسيدن به يكي از اهداف مهم زندگي خود دچار برخي از مشكلات از جمله نحوه سازگاري با محيط جديد و سازگاري با محيط خوابگاه ميشوند. تجارب گذشته نشان ميدهد كه برخي از والدين فرزندان خود را به اين دليل كه بزرگ شدهاند به دانشگاه ميسپارند و در كوران اين تعارضات آنها را تنها رها ميكنند. بدون شك والدين نيز با چالشهاي بسياري هنگام انتقال دانشجويان به محيط جديد روبرو ميشوند. به عنوان نمونه بعضي از والدين ممكن است احساس كنند با فرزندشان بيگانه شدهاند به اين دليل كه دانشگاه با فرزندشان بهعنوان بزرگسال رفتار ميكند و جزئيات ارتباط با دانشجويان را به آنان ارائه نميكند، آسودگي خاطر ندارند و از جهات مختلف دلواپس و نگران فرزندان خود هستند و خانوادههايي كه فرزندشان بهخاطر دوري از خانه و شهر نيازمند خوابگاه هستند دچار تشويش و نگراني بيشتري هستند.
با توجه به مطالب طرح شده به نظر ميرسد مراكز مشاوره دانشگاهها بدون توجه به وجود اين چالشها در درون خانوادهها و به تنهايي قادر به رفع تعارضات و ناسازگاريهاي اجتماعي در دانشجويان نخواهند شد. حضور و مشاركت فعال والدين ميتواند براي برطرف نمودن شرايط نامطلوب تحصيلي، اجتماعي و عاطفي نقش مؤثري را ايفا كنند و جهت ارتقاي سلامت رواني و سازگاري مطلوب دانشجويان و پيشرفت عملكرد تحصيلي آنان مؤثر واقع شود.
قابل ذكر است كه اين طرح توسط مركز مشاوره دانشجويي انجام ميشود و بديهي است موفقيت در پيشبرد اين طرح با همكاري بخشهاي مختلف دانشگاه از جمله امور خوابگاهها، امور فرهنگي، امور دانشجويي، امور دانشجويان شاهد و ايثارگر، دانشكدهها، مركز بهداشت و تربيت بدني امكان پذير است.